Articles

אוטופיה 2014 – הסרטים

Jodo
אלחנדרו חודורבסקי – חולית של חודורבסקי

כמידי שנה, ייערך פסטיבל אוטופיה למדע בדיוני בתל אביב. התאריכים אמנם קצת שונים השנה, אבל דבר אחד לא השתנה: זאת האסופה הכי טובה של סרטי ז’אנר שתראו בישראל. השנה התוכנייה עוד יותר מרשימה ואפילו לא הגענו להרצאות (שכוללות שתיים-שלוש שלי דרך אגב!). בשנתיים האחרונות ניסתי להקל על הצופה המבולבל מכל הטוב הזה על ידי רשימת המלצות קצרה. גם השנה החלטתי לעשות כך.

שימו לב – אני אהיה כמעט בכל אחת מההקרנות הללו, שזה בכלל בונוס מטורף. תבואו. תבואו כי זה חשוב, כי הקהילה צריכה אתכם וכי אילו סרטים מדהימים. שימו כסף כי כאן לא תמצאו reboots או עלילות שבלונה. זאת היא יצירה מקורית, נועזת וחשובה וחשוב מאוד שתבואו לתמוך. וגם כי אני אמרתי לכם! אם כן, ללא עוד מוסרנות, להלן הרשימה:

הרוח במטעפת (Ghost In the Shell) – אם אני צריך לכתוב עוד משהו מעבר לכותר של הסרט הזה, אז אתם עושים משהו לא נכון. הרוח במעטפת הוא סרט המנגה הטוב ביותר אי פעם ובהחלט אחד מהסרטים האהובים עליי. זאת הזדמנות פז לראות את אחת מיצירות המופת של הסייברפאנק על מסך גדול. נאו-טוקיו היא מקום מבלבל והקו שבין אדם למכונה מזמן נפרץ. יחידת שוטרים מתחקה אחר “אמן הבובות”, פורץ חמקמק שיכול לפרוץ גם למקומות שכביכול לא אמורה להיות ידו משגת – קרי נפש האדם. אתם חייבים, חייבים, חייבים לבוא להקרנה הזאת.

האות (The Signal) – וויליאם יובאנק הוא גאון אסתטי. הסרט הקודם שלו, “אהבה” אשר הוצג בפסטיבל ב-2011, היה יצירה מורכבת ולא פשוטה. אני לא יכול לחכות לראות מה עוד קצת ניסיון וגיל עשו לבמאי המרתק הזה. “האות” קורץ לעבר “המסור” בכך שהוא לוכד בני אדם תחת ידו של גאון מרוחק ומורשע. אך במקרה של יובאנק, אי אפשר להניח שכך הדבר ייגמר. אם זה לא מספיק לכם, הרי שלורנס פישבורן (הלא הוא מורפיוס) משחק כאן והוא אחד מהשחקנים הגדולים של העשורים האחרונים לטעמי. בקיצור, סרט מתח פסיכולוגי מרתק שיוצא מתחת לשמו של אחד מהבמאים המבטיחים בתחום.

נשמות תועות (I Origins) – בריט מארלינג היא אחת מהשחקניות והיוצרות המעניינות של השנים האחרונות. עם זאת, לא נראה שיש לה את היכולת לעשות סרט פשוט. גם הסרט הזה לא נראה כך, למרות שהיא רק משחקת בו. הסרט עוסק באופן ישיר בדיון בבריאתנות ותכנון תבוני, דרך מרדפו האובססיבי של חוקר אחד אחר מקור העין האנושית (טיעון מוכר מוויכוחים על “השען העיוור”, למי שבקיא בפילוסופיה של הדת). אני אגיד לכם את האמת, אני קצת סקפטי, אבל מארלינג מספיק טובה בשביל שאתן לזה צ’אנס.

חולית של חודורבסקי (Jodorowsky’s Dune) – אתם חייבים לעצמכם את הסרט הזה. בשנות ה-70, עבד הבמאי אלחנדרו חודורבסקי, אחד מהבמאים הגדולים של התנועה הסוריאליסטית, על עיבוד משלו לספר המופת “חולית”. הסרט היה אמור להיות היצירה השאפתנית ביותר בקולנוע דאז אך בסופו של דבר, הסרט התרסק. הפואנטה אבל היא לא הסרט אלא הבן אדם המיוחד והמקסים (וההוזה) שהוא חודורבסקי. הצצה נדירה לאחד מהמוחות המשונים והמעניינים של הקולנוע של המאה ה-20, מלא בסיפורים על דאלי, גיגר, אורסון וולס ותעשיית הקולנוע לפני “מלחמת הכוכבים”. אחד מהדוקומנטרים המקסימים שיצא לי לראות.

רובר (The Rover) – גיא פירס הוא מעולה, נקודה. Post-western is a genre, נקודה. זהו, מה עוד אתם צריכים לדעת? סרט אקשן ששואב קצת מ”מקס הזועם” וקצת מ”ארץ קשוחה” של האחים כהן, הסרט גם מכיל בתוכו את רוברט פטינסון במה שהבנתי שהוא המשחק הכי טוב ממנו עד עכשיו. אל תצחקו, מסתבר שהבחור הוא יותר מערפד נוצץ. בכל מקרה, אהבתי את “Book of Eli” ונראה שאני גם אוהב את זה.

השער (Oculus) – לא יודע מה להגיד לכם, אם אתם לא שמעתם על הסרט הזה אז אתם בבעיה. מדובר באחד מסרטי האימה המדוברים של השנה, שהצליח לקצור רווחים מטורפים על תקציב זעום. הוא גם מכיל את קרן גיליאן הנהדרת והוא בבימויו של ג’ייסון בלום, הלא הוא הסנסציה מאחורי “פעילות על טבעית”. אמנם את השטיק של הסרט הקודם לא חיבבתי במיוחד אבל הסרט הזה, במיוחד בכיכובה של גיליאן, נראה סרט אימה משובח ומטריד.

הפיצול (The Scribbler) – מדובר על אחד מהקומיקסים האינטסיבים והמטרידים ביותר של התקופה האחרונה. טיפול ניסיוני לפיצול אישיות מותיר בחורה עם תפיסת מציאות רעועה, חברה אנושית ביזארית ובלתי אפשרית בבית שאי אפשר לסמוך על אף חלק ממנו. לפי השמועות, התרגום האסתטי של הקומיקס למסך הגדול הוא ללא רבב ומותיר סרט יפהפה ובעל עלילה ייחודית ומטרידה.

לכידות (Coherence) – יש בית. אתם בתוכו. במורד הרחוב יש גם בית. הוא העתק מוחלט של הבית שבו אתם נמצאים. מטא-פיזיקה. קיום. mindfuck. זהו, זה כל מה שאני יודע על הסרט אבל זה עדיין הסרט שאני הכי מצפה לו השנה. למה? כי כולם אומרים שהוא מצוין ודפוק ודל תקציב ונהדר. זהו. תבואו.

יש כמובן עוד הרבה סרטים ואת התוכניה המלאה ניתן למצוא כאן. שימו לב שהשמות של הסרטים הם לינקים אשר מכילים את זמני ההצגה. כאמור, אני אהיה שם בכל ההקרנות, מלבד כמה וכמה בהתאם להרצאות שלי וכו’, ובעוד כמה שנראות לי מעניינות אך שלא ציינתי כאן. שוב אני מבקש: תבואו! גם לסרט אחד. זה חשוב.

Standard

Leave a Reply

